Geschiedenis Variant Scheepvaart, familie Ten Haaf.


De familie Ten Haaf is van oudsher woonachtig in Lage Zwaluwe.

De familie stamboom vermeld al een Wouter ten Haaf begin 1800.

Van Willem ten Haaf, geboren 1827 is bekend dat deze met een houten zeilscheepje van 18 ton voer.

In 1896 liet hij in Waspik een ijzeren aakschip bouwen van 26 ton voor zijn zoon Leendert.

Enige jaren later werd dit scheepje met 3 meter verlengd en werd toen 36 ton.

Hoofdzakelijk werd gevaren met griendproducten uit de Biesbosch en in het najaar suikerbieten.

Zijn zoon Willem voer aanvankelijk mee op het aakje.

In 1930 werd dit scheepje gemotoriseerd en na de pensionering van Leendert werd het in 1940 verkocht.

******

In 1928 werd voor hem er een gemotoriseerd boeieraakschip, bouwjaar 1894, van 46 ton gekocht, waarmee hij voer tot 1949.

Ook hier werd voornamelijk met griendproducten uit de Biesbosch gevaren.

******

Daarop kocht Willem een motorscheepje van 75 ton, gebouwd in Briltil, in Groningen, wat hij later met 6 meter verlengde en wat toen 103 ton groot werd.

Het vaargebied was vaak de Biesbosch met griendproducten.

In de jaren’6o ook veel kunstmest naar o.a. noordelijke bestemmingen en gerst naar de binnenstad van Amsterdam, naar de Amstelbrouwerij.

Hiermee werd tot 1969 gevaren.

******

In 1968 werd voor zoon Leen een spits van bouwjaar 1930 te Boom, België erbij gekocht.

Hier werd mee gevaren tot 1973 voornamelijk naar België en Frankrijk.

******

Er werd een 500 tonner, type “kempenaar”, van bouwjaar 1956 te Tielrode, België aangekocht, welke later werd verlengd en verdiept en toen 700 ton groot werd.

Het vaargebied was hoofdzakelijk Rijnvaart. Met dit schip werd gevaren tot 1983.


******

Daarna werd een “dortmunder” aangekocht van 73 meter lang bij 8,20 meter breed en 1075 ton, met bouwjaar 1967, te Hemiksem, België.

Het vaargebied was met dit schip ook voornamelijk Rijnvaart.

******

In 1989 werd ook dit schip weer verkocht, waarna in Harlingen een schip van 2600 ton werd gebouwd. Dit schip was met de bouw 100 meter lang, maar werd na 3 jaar met 10 meter verlengd. Vanaf 1990 voer zoon Willem samen met vader Leen ten Haaf op dit schip.

******

In 2001 werd ook dit schip weer verkocht en hiervoor kwam de huidige 135 meter in de plaats, waar Leen tot kort voor zijn pensionering samen met Willem op voer en die thans wordt geëxploiteerd door Willem ten Haaf.