Geschiedenis

 

Geschiedenis Variant Scheepvaart. Familie Ten Haaf

 

De familie Ten Haaf is van oudsher woonachtig in Lage Zwaluwe.

De familiestamboom vermeld als een Wouter ten Haaf begin 1800.

Van Willem ten Haaf, geboren in 1827 is bekend dat deze met een houten zeilscheepje van 18 ton voer.

In 1896 liet hij in Waspik een ijzeren aakschip bouwen van 26 ton voor zijn zoon Leendert

Enige jaren later werd dit scheepje met 3 meter verlengd en werd toen 36 ton.

Hoofdzakelijk werd gevaren met griendproducten uit de Biesbosch en in het najaar met suikerbieten.

Zijn zoon Willem voor aanvankelijk mee op het aakje.

In 1930 werd dit scheepje gemotoriseerd en na de pensionering van Leendert werd het in 1940 verkocht.

*******

In 1928 werd er voor hem een gemotoriseerd boeieraakschip, bouwjaar 1894 , van 46 ton gekocht, waarmee hij voer tot 1949.

Ook hier werd voornamelijk met griendproducten uit de Biesbosch gevaren.

*******

Daarop kocht Willem een motorscheepje van 75 ton, gebouwd in Briltil, in Groningen, wat hij later met 6 meter verlengde en wat toen 103 ton groot werd.

Het vaargebied was vaak de Biesbosch met griendproducten.

In de jaren ’60 ook veel met kunstmest naar o.a.noordelijke bestemmingen en gerst naar de Amstelbrouwerij.

Met dit motorscheepje werd tot 1969 gevaren.

*******

In 1968 werd er voor zoon Leen een spits van 354 ton, bouwjaar 1930 te Boom, België bij gekocht.

Hier werd mee gevaren tot 1973 en dan voornamelijk naar België en Frankrijk.

*******

Toen werd er een 500 tonner, type “kempenaar”gekocht, van bouwjaar 1956 te Tielrode, welke in 1980 werd verlengd met 10 meter naar 61 meter en verdiept naar 2,62meter en dit schip werd hierdoor vergroot tot 700 ton.

Het vaargebied was hoofdzakelijk Rijnvaart.

Met dit schip werd gevaren tot 1983.

*******

Daarna werd een “Dortmunder” aangekocht van 73 meter lang en 8,20 meter breed en 1075 ton, met bouwjaar 1967, te Hemiksem in België.

Ook met dit schip voornamelijk op de Rijn en haar zijrivieren gevaren.

In 1989 werd ook dit schip weer verkocht.

*******

In Harlingen werd bij “Scheepswerf Harlingen” een nieuw schip besteld en gebouwd van 100 meter lang, 11,40 meter breed en 3,20 meter diep, met een laadvermogen van 2575 ton.

Dit schip werd na 3 jaar met 10 meter verlengd naar 110 meter.

Vanaf 1990 voer zoon Willem samen met vader Leen ten Haaf op dit schip.

In 2001 werd dit schip ook weer verkocht.

*******

Er werd op een veiling een casco van een nieuw 135 meter schip gekocht, wat eerst naar Hemiksem werd gesleept, om afbouwklaar te worden gemaakt en vervolgens naar Druten, waar het verder werd afgebouwd.

Op dit schip voer Leen tot kort voor zijn pensionering samen met Willem.

Dit schip wordt thans nog geëxploiteerd door Willem ten Haaf.